Головна Аналітика Зменшення (урізання) соціальних гарантій

Зменшення (урізання) соціальних гарантій
Середа, 15 червня 2011, 03:49

Зменшення (урізання) соціальних гарантій14.06.11 відбулася погоджувальна рада, на якій представник Президента у Верховній Раді депутат від Партії регіонів Юрій Мірошниченко від імені глави держави закликав колег уже на цьому сесійному тижні прийняти урядовий законопроект № 7455 (саме в ньому міститися положення про пенсійну реформу) і № 7562.

Якщо відносно пенсійних новацій такий поспіх цілком зрозумілий (влада сподівається таким чином зменшити дефіцит Пенсійного фонду і, відповідно, розмір дотацій з держбюджету, призначених для покриття цього дефіциту), то щодо другого законопроекту на перший погляд не все так ясно. Назва його досить безбарвна: "Про гарантії держави щодо виконання рішень суду". Начебто б прийняття його на місяць-другий пізніше не особливо вплине на ситуацію, що склалася, та й, до того ж, не так давно вступила в силу нова редакція Закону "Про виконавче провадження".

Проте всі питання зникають при погляді на текст законопроекту. Якщо Розділ I, в принципі, відповідає назві законопроекту і визначає особливості виконання рішень, що стосуються держави, держорганів і держпідприємств, то Розділ II містить безліч норм, які прямо до цієї сфери не відносяться.

Так, зокрема, пропонується скасувати 50 -% знижку по оплаті житла та житлово-комунальних послуг працівникам міліції, слідчим прокуратури та особовому складу державної пожежної охорони (надавши Кабміну право визначати розмір цієї знижки). Аналогічно уряд планує дістати в свою компетенцію визначення розміру щорічних, до 5 травня, одноразових допомог учасникам бойових дій, інвалідам війни, учасникам війни, колишнім неповнолітнім в'язням концтаборів, надбавок дітям війни, надбавок до пенсій за заслуги перед батьківщиною.

Особливо пильна приділено Закону "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", в якому запропоновано виключити всі норми, які прямо визначають розмір пільг, а також порядок їх надання. Натомість повинні з'явиться положення, що вказують що ці питання регулюються Кабміном.

Фактично, незважаючи на нейтральну назву і ряд досить корисних норм, законопроект спрямований на узаконення права Кабміну "в ручному режимі" визначати розмір ряду соціальних гарантій. Що цікаво, ці норми практично дослівно повторюють положення Закону "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", який розроблявся "під себе" опонентами нинішньої влади - урядом Юлії Тимошенко.

У той раз таке розширення повноважень Кабміну було визнано неконституційним на підставі того, що закон про бюджет, згідно з діючим на той момент Бюджетним кодексом не може вносити зміни до інших законів. Хоча з 1 січня поточного року згаданий кодекс вже не діє, новий Бюджетний кодекс зберіг всі положення, на які спирався Конституційний суд при винесенні рішення.

Отже, уряд Азарова вирішив досягти цілей, поставлених попередниками, не повторивши їхніх помилок. Але, крім того, законопроект № 7562 покликаний вирішити ще одну проблему влади - знизити суму, що підлягає виплаті на підставі рішень судів про незаконність зменшення розмірів соціальних гарантій.

Для цього в проект введено норми, які роблять істотно жорсткішими терміни пред'явлення до виконання таких рішень. Якщо рішення було винесено до моменту набрання чинності Закону "Про гарантії держави щодо виконання рішень суду" (1 січня 2012 року), то подати виконавчі документи держвиконавцю треба буде протягом 3-х місяців (тобто до 31 березня 2012 року включно).

Якщо на 1 січня 2012 року позов вже поданий, але рішення ще не винесено, то строк на подачу документів виконавцю складе 1 місяць з дня винесення рішення. Якщо ж позов ще не подано, то строк позовної давності складе лише 6 місяців з дня набрання чинності Законом (тобто позов можна подавати до 30 червня 2012 року включно). При цьому виплати будуть здійснюватися у відповідності з правилами, встановленими Кабміном, за рахунок коштів, виділених в рамках спеціальної бюджетної програми, починаючи з 2013 року.

У результаті законопроект № 7652 вийшов дуже неоднозначним. З одного боку, він істотно полегшує життя тим, хто судиться з держпідприємствами і державою в господарських судах (зокрема, дозволяється за рахунок скасування Закону "Про введення мораторію на примусову реалізацію майна" звернення стягнення на майно держпідприємств). А з іншого - істотно ускладнюється стягнення з держави за рішеннями про незаконне зменшення розміру соцгарантій і створюється основа для легального їх урізання урядом в залежності від ступеня наповненості бюджету.

Джерело: http://news.ligazakon.ua/news/2011/6/14/44732.htm