Головна Аналітика Юридичні нюанси "поштової" ​​торгівлі

Юридичні нюанси "поштової" ​​торгівлі
Субота, 01 жовтня 2011, 17:05

ПоштаОдного разу ставши клієнтом магазину дистанційної торгівлі (за зразками, за каталогами) і отримавши перший позитивний досвід, важко відмовитися від подібних покупок, адже товар обходиться в рази дешевше, не рахуючи економії часу.

Зрозуміло, багато інтернет-магазинів (деякі з них позиціонуються як магазини поштової торгівлі) також вдаються до можливості доставки товарів поштою, зокрема, якщо покупець знаходиться в іншому регіоні. Саме при такому способі доставки виникає ряд проблем, в яких покупець звинувачує відділення зв'язку. Наприклад, отримавши повідомлення про доставку поштового відправлення з визначеною вартістю товару, покупець може бути здивований, що сума, заявлена співробітником пошти до оплати, виявляється дещо вище. Тим не менш, обурення такого роду абсолютно не обгрунтовані. 

Отже, робота "Укрпошти" підпорядковується своїм правилам, які, перш за все, закріплені в ЗУ "Про поштовий зв'язок", Постанові КМУ "Про затвердження Правил надання послуг поштового зв'язку" і в деяких інших актах спеціального законодавства. Озброївшись знанням положень названих нормативних актів, можна сміливо вирушати до поштового відділення, залишивши побоювання "втратити обличчя" перед віконцем оператора.

Тепер повертаємося до описаної вище ситуації з "завищеною" ціною дистанційної покупки. Справа в тому, що магазини поштової торгівлі при пересиланні відправлення (покупки), як правило, вдаються до так званих поштових відправлень з післяплатою - поштового відправлення з оголошеною цінністю, при якому відправник доручає оператору поштового зв'язку стягнути визначену ним суму вартості відправлення з одержувача і переслати її за зворотною адресою поштовим переказом. Крім того, Правила продажу товарів поштою (затверджені спільним наказом Мінекономіки та Мінтрансзв'язку України № 206/699 від 11.06.2008) визначають накладений платіж як оплату поштового відправлення під час одержання його у відділенні поштового зв'язку. Сума поштового переказу (платежу) включає оплату вартості товару та плату за пересилання поштового відправлення (п. 12 Правил). На практиці це означає, що саме послуга у вигляді поштового переказу (відрізняти від поштового збору, зазначеного на сайтах магазинів поштової торгівлі) і виливається для покупця у додаткову грошову суму до оплати. Приміром, згідно з діючими тарифами на пересилання внутрішніх поштових переказів (без ПДВ), при переказі суми до 500 грн застосовується тариф 4%, а якщо сума переказу складає від 500 до 1000 грн, стягується 2%. В цілому ж мінімальна плата за поштовий переказ - 4,17 грн.

Ще один неприємний нюанс при отриманні товарів поштою - неотримання вчасно повідомлення про доставку вашого замовлення в поштове відділення. І це незважаючи на те, що повідомлення про вхідні поштові відправлення та перекази, які підлягають видачі безпосередньо в приміщеннях пошти, повинні бути доставлені адресатам (одержувачам) не пізніше наступного робочого дня об'єкта поштового зв'язку. Причин можуть бути різні - від банальної дірявої поштової скриньки до недбальства співробітників пошти. Однак, як свідчить практика, довести пошті, що ви не отримували повідомлення про посилку що прийшла, практично не представляється можливим. Тому бажано, очікуючи відправлення, систематично відвідувати відділення поштового зв'язку і, пред'являючи свій паспортний документ, з'ясовувати, чи надійшов на ваше ім'я переказ (посилку). В іншому випадку завжди є шанс дізнатися, що посилка чекає вас на пошті вже N-у кількість днів, а послуга зі зберігання, що надається поштою, зрозуміло, аж ніяк не безоплатна. Відповідно до Наказу Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" від 23.12.2010 № 659, яким затверджені тарифи на інші послуги поштового зв'язку, зберігання цінного листа (бандеролі), посилки понад 5 робочих днів після надходження відправлення обійдеться одержувачу в 3,10 грн за кожен день, але не більше 15,50 грн (без ПДВ) за весь термін зберігання, причому день видачі посилки не враховується. Іншими словами, зберігання посилки на пошті протягом 30 днів обійдеться одержувачу в 18,60 грн. До речі, поштові відправлення зберігаються на пошті протягом 30 днів, але якщо у вас немає можливості отримати посилку у встановлений термін, то за символічну плату можна написати заяву про продовження терміну зберігання до 60 днів.

Нарешті, збираючись на пошту за посилкою, не забудьте прихопити з собою паспорт, інакше поштове відправлення ви не побачите. Згідно п. 89 Правил надання послуг поштового зв'язку, реєстровані поштові відправлення вручаються, а кошти за поштовими переказами виплачуються одержувачам за умови надання ними документа, що підтверджує особу - паспорта. Правда, у відповідність до п. 90 названого документа, адресат може уповноважити іншу особу на одержання адресованого йому поштового відправлення, грошового переказу по довіреності, оформленої в установленому порядку. Між іншим, така довіреність може бути завірена нотаріально, посадовою особою організації, в якій довіритель працює, навчається, перебуває на стаціонарному лікуванні, або за місцем його проживання.

Інфосправка
Як правильно відправити лист і отримати посилку

Якщо у вас виникла необхідність відправити лист або, скажімо, посилку, скориставшись послугами пошти, слід визначитися, яке саме вдправлення ви хочете зробити. Поштові відправлення, залежно від технології приймання, обробки, перевезення, доставки / вручення, поділяються на певні категорії: прості, рекомендовані, без оголошеної цінності, з оголошеною цінністю. Наприклад, звичайні листи приймаються поштою без видачі розрахункового документа і доставляються / вручаються без розписки.

Інша справа, якщо ви посилаєте рекомендоване поштове відправлення (поштову картку, бандероль, дрібний пакет, мішок "М"), які приймаються до пересилання без оцінки відправником вартості його вкладення. Так, реєстроване поштове відправлення - це відправлення, яке приймається для пересилання з видачею розрахункового документа, пересилається з припискою до супровідних документів та вручається одержувачу під розписку. Іншими словами, якщо лист має для вас чи для адресата певну цінність (так само як і терміни відправлення та вручення), ризикувати, відправляючи звичайний лист, опускаючи його в поштову скриньку, не варто. Адже якщо ви скористаєтеся можливістю відправлення, наприклад, рекомендованого листа, при доставці його адресату до вас повернеться "корінець" бланка, у якому буде зазначена дата і час вручення такого послання, супроводу підписом одержувача.

Залежно від швидкості обробки й перевезення, поштові відправлення бувають пріоритетні та непріоритетні. При цьому пріоритетними є відправлення, які перевозяться (повітряним або наземним) у першочерговому порядку. Зрозуміло, поштові відправлення можна спрямовувати і за кордон - у цьому випадку має місце міжнародне поштове відправлення. Правда, вони приймаються до пересилання тільки в ті країни, з якими у нас встановлений поштовий обмін. До речі, для міжнародних відправлень існує ряд правил. Зокрема, реєстровані поштові відправлення можуть прийматися до пересилання тільки з простим повідомленням про їх вручення. Поштове відправлення за кордон із позначкою "З посильним" буде доставлено адресату кур'єром відразу після прибуття до об'єкта поштового зв'язку, якому доставляється це виліт. Якщо ж ви вкажете на рекомендованому поштовому відправленні "Вручити особисто", таке відправлення приймається тільки з повідомленням про вручення. Ось тільки рекомендовані поштові відправлення з такими позначками приймаються поштовими операторами лише для країн, зазначених у Керівництві з приймання міжнародних поштових відправлень.

Внутрішні ж реєстровані поштові відправлення та поштові перекази можуть прийматися до пересилання з рекомендованим повідомленням про їх вручення. Замовні поштові картки (листівки), листи та бандеролі з позначкою "Вручити особисто", рекомендовані листи з позначкою "Судова повістка" приймаються для пересилання лише з рекомендованим повідомленням про їх вручення.

І ще один важливий аспект. Найчастіше, коли потрібно надіслати важливі документи (скажімо, заява з додатком документів, позов, претензію), якщо відправник, слідуючи усталеній практиці, бажає відправити рекомендований лист з описом вкладення. Однак, рекомендовані листи з описом вкладення "поштовим законодавством" не передбачені - можна відправити хіба що цінний лист (лист з оголошеною цінністю) з описом вкладення. Але й тут є свої нюанси. Справа в тому, що за цінними листами, спрямованими на адресу підприємств, установ, організацій, співробітники адресатів, навчені досвідом, не поспішають приходити. Тому, відправляючи на адресу будь-якої організації свого листа з описом вкладення, у вас завжди є шанс отримати цей лист тому незатребуваним.

Правовий лікбез

Офіційний сайт "Укрпошти" роз'яснює громадянам, як розшукати поштове відправлення, не отримане адресатом

З метою встановлення місцезнаходження реєстрованого поштового відправлення (поштового відправлення, що приймається для пересилання з видачею відправникові розрахункового документа про прийняття, і такого, яке вручається одержувачу під розписку) необхідно звернутися в об'єкт поштового зв'язку за місцем подачі відправлення до пересилання із заявою про його розшук. Заяву може подати як відправник, так і одержувач протягом 6 місяців з дня прийняття оператором поштового зв'язку поштового відправлення до пересилання, сплативши при цьому згідно з відповідним тарифом (якщо реєстроване поштове відправлення подавалося до пересилання без повідомлення про вручення). До заяви обов'язково додається оригінал або копія розрахункового документа про прийняття поштового відправлення (касового чека, розрахункової квитанції), а також вказується вид і категорія поштового відправлення, його номер, місце і дата прийняття до пересилання, адреси відправника і одержувача, шлях пересилання (авіа або наземний), перелік вкладень поштового відправлення. Під час подання заяви необхідно пред'явити документ, що посвідчує особу заявника.

Джерело: http://sug.kiev.ua/