Головна Аналітика Правові аспекти відшкодування шкоди, заподіяної в школі

Правові аспекти відшкодування шкоди, заподіяної в школі
Субота, 22 жовтня 2011, 21:11

Якщо ваша дитина регулярно втрачає спортивну форму в шкільній роздягальні і позбавляється матеріальних благ в гардеробі, не намагайтеся присоромити адміністрацію навчального закладу - нічого не вийде. Як правило, школа не відповідає за пропажу речей на своїй території, і покладати на неї такого роду відповідальність, з точки зору права, - марна справа. Причому, щоб уникнути непорозумінь деякі школи спеціально обумовлюють в договорах з батьками, а також у правилах розпорядку, що школа не несе відповідальності за особисті речі дітей, які були загублені, вкрадені чи пошкоджені. Як же бути в такій неприємній ситуації, з'ясовувала "Судово-юридична газета".

Підпишіть договір

Відповідно до гігієнічних вимог до умов навчання, в школі повинні бути організовані безкоштовні роздягальні та гардероби для дітей (постанова Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 № 63). Згідно з документом, "Гардероби розміщуються на 1 поверсі з обов'язковим обладнанням осередків для кожного класу". Однак говорити про збереження речей у такого роду гардеробах безглуздо: крадіжки в них залишаються поширеним видом проведення часу для початківців злочинців. Причому від прояву клептоманії не застрахована навіть сама елітна школа, адже в юному віці діти схильні здійснювати протиправні вчинки з почуття внутрішнього протесту, унаслідок природньої цікавості і просто на "слабо".

У деяких школах речі в гардероб здаються в обмін на номерок, але це ніяк не впливає на їх збереження. Навіть якщо батьки візьмуться оплачувати працю гардеробниці своїми силами, стежити за тим, щоб вона не манкірувала своїми обов'язками, нікому - оскільки такі посади в державних і муніципальних школах не передбачені, адміністрація школи має повне право відмахнутися від претензій і прохань з цього приводу. Інша справа письмовий договір, укладений між батьками і школою, сплачуючи гроші за яким, можна бути спокійним за речі своїх дітей. У Росії в кількох новосибірських школах була створена служба таких ось охоронюваних гардеробів. При цьому звичайні гардероби закривати не стали, щоб платна послуга не виявилася нав'язаною і щоб не порушувалися інтереси малозабезпечених сімей. В Україні про таку практику говорити поки не доводиться, хоча речі у дітей пропадають справно. Причому нерідко винні в цьому не самі школярі, а сторонні люди.

Найміть охорону

Питання актуальності охорони школярів у навчальних закладах завжди стояло гостро. І якщо для приватних шкіл, де подібні питання вирішуються за рахунок батьків, найняти охорону не така вже проблема, то для шкіл, чиє фінансування здійснюється з держбюджету, таким підходом до проблеми можуть похвалитися не всі. Однак, як не крути, а з необхідністю введення в школах охорони сперечатися ніхто не стане. Тому питання про те, хто несе відповідальність за все, починаючи від збереження особистих речей учнів і закінчуючи здоров'ям учнів, залишається відкритим. Безумовно, багато батьків вважають, що таку відповідальність несуть, в першу чергу, директор і педколектив. Проте їх відповідальність поширюється на охорону праці, протипожежну безпеку і т. д., тобто на ті сфери, які пов'язані з виконанням їх прямих обов'язків. Тому погодьтеся, що вимагати від вчителя збереження особистих речей учнів нерозумно. Те ж стосується і здоров'я учнів, якщо це безпосередньо не пов'язано з виконанням посадових обов'язків, наприклад, вчителі праці або фізкультури.

Тому ідеальним варіантом для вирішення цієї проблеми було б виділення бюджетного фінансування, щоб шкільна адміністрація могла найняти охоронну фірму. А в договорі вже були б прописані умови такого співробітництва, в т. ч. матеріальна відповідальність.

Для довідки: такий договір може підписати директор. Згідно зі ст. 20 ЗУ "Про освіту", керівник навчального закладу, що знаходиться в загальнодержавній власності і підпорядковується Міністерству освіти України, обирається за конкурсом і призначається на посаду відділом освіти шляхом укладення з ним контракту відповідно до порядку, що затверджується КМУ. Отже, ніщо не заважає розробити посадову інструкцію, де чітко записати права та обов'язки кожного викладача. У такому разі директора можна наділити правом укладати договори, відкривати і закривати рахунки в банках. Також можна розробити і шкільний статут, яким закріпити відносини між учнями та вчителями. У статуті можна прописати і суворе підпорядкування учнів не тільки директору, а й найнятим охоронцям у разі надзвичайної ситуації. Це дасть можливість розмежувати, хто, коли і за що буде нести відповідальність. Скажімо, в ситуації, коли хтось із школярів був побитий, але ким саме, з'ясувати не вдалося, хто буде оплачувати витрати на лікування? Тут-то до відповідальності і можна буде залучити охорону. Така ж ситуація - з пропажею або псуванням особистого майна як школярів, так і вчителів. Та й наявність пропускного пункту на вході в будівлю дозволить відстежувати тих, хто входить і виходить зі школи, а в деяких випадках взагалі виключити контакт між відвідувачами і школярами.

Проте педагогам завжди варто пам'ятати і про те, що необхідно виробити правила поведінки в школі, сформувати навички безпечної поведінки. Не зайвим буде і визначити місця підвищеної небезпеки в школі, а також щодня розвивати у дітей почуття відповідальності за свої вчинки, за своє та чуже життя.

Зверніться до вчителя

Посадові обов'язки педагога прямо не передбачають його відповідальності за матеріальні блага учнів, однак, згідно зі стандартною посадовою інструкцією, соціальний педагог покликаний сприяти встановленню гуманних, морально здорових відносин у соціальному середовищі, виявляти конфліктні ситуації, відхилення в поведінці учнів і своєчасно надавати їм соціальну допомогу і підтримку . Виходить, якщо хтось з учнів скоїв протиправний вчинок, наприклад, крадіжку, сталося це внаслідок некомпетентності педагога, який вчасно не зміг адаптувати такого криміногенного учня до соціальних норм, не пояснив, що красти - не тільки негарно, але й це карається. Звичайно, педагог не зобов'язаний бути психологом, але якщо в його класі завівся клептоман, це кидає тінь на його профпридатність. Якщо пояснити педагогу існування такої от непрямого зв'язку, він напевно не відмовиться допомогти у пошуках пропажі, провести виховну бесіду і використовувати свій авторитет для вирішення проблеми. Втім, хороший педагог і сам прекрасно розуміє своє завдання, і якщо вчитель спочатку не пішов вам назустріч, значить, він просто не на своєму місці, і є сенс перевести дитину в інший клас. Правда, вкрадені речі при цьому самі собою - на жаль! - не повернуться.

Аналогічне рішення справедливо і щодо тілесних ушкоджень. Якщо вашу дитину побили, мова про непряму вину педагога вже не йде, тому що та ж посадова інструкція прямо покладає на нього відповідальність за безпеку життєдіяльності учня на період занять. Проте який сенс у тому, що шкільна педрада пожурить некомпетентного вчителя? Навіть якщо директор його звільнить, а районне відділення освіти зробить так, що на роботу в іншу школу такого викладача не візьмуть, навіть якщо ви подасте цивільний позов до суду, від цього синяки вашої дитини магічним чином не зникнуть. І ніщо з перерахованого вище не застрахує його від нових нападок, якщо класний керівник не користується авторитетом у своїх підопічних.

Але якщо заподіяна вам моральна шкода жадає помсти - інше питання. Ідіть до директора, пишіть скаргу, хай виносить питання про профнепридатність такого класного керівника на засідання педагогічної ради. Навіть якщо вас на "посиденьки" не запрошують, правила діловодства зобов'язують вести протокол таких зібрань - можете сміливо вимагати витяг з нього, і якщо дисциплінарне стягнення не здасться вам досить суворим порівняно з заподіяною шкодою, можете відправитися з повторною скаргою вже в райвно.

Заява в міліцію

Якщо ваша дитина повернулася зі школи без новенького мобільного телефону, напишіть заяву в міліцію. Звичайно, це легше сказати, ніж зробити, але іноді суворого виду слідчого вистачає для того, щоб вкрадену річ підкинули на колишнє місце. На практиці доблесні охоронці правопорядку дійсно неохоче зв'язуються з такими справами. Але нехай вони переконують вас у безперспективності процесуальних дій, що загрожують статистичними показниками розкриття їх відділу - не прийняти заяву вони не мають права. Не шукати телефон - теж. Інакше скаржтеся в прокуратуру. Звичайно, такі дії завжди забирають багато часу і не завжди призводять до бажаного результату, але під лежачий камінь, як відомо, вода не тече.

Резюме

Історії відомий цілий ряд філософів, які з різних причин виступали проти суспільно-освітніх інститутів. Можливо, вони не були так уже неправі, стверджуючи, що школи завдають згубну дію на незміцнілі юні уми?

З усього вищесказаного, звичайно, можна зробити висновок, що середньостатистичний школяр беззахисний і вразливий, але саме таке положення справ, якщо подумати, формує його в кінцевому підсумку як зрілу особистість. Звичайно, ситуація з охороною і гардеробами в школах говорить на користь реформ забезпечення освітнього процесу, однак щоб ініціювати їх, потрібно почати з елементарних скарг. Це тільки на перший погляд здається, що така постановка питання - марна трата часу і сил. Але саме тому, що більшість батьків воліють купувати нові речі замість вкрадених, Міністерство освіти і перебуває в блаженному невіданні щодо таких ось елементарних проблем.

Що ж стосується вчителів, то не всі вони отримали дипломи з відзнакою - серед них, як і в будь-який інший професії, є майстри своєї справи і нездари, і дуже може бути, що не постав ви руба питання про профнепридатність такого вчителя, ніхто крім вас цього не зробить.

Дивани та інші меблі вибирайте на mekko.com.ua. Якісна продукція за дуже низькими цінами. Звертайтеся прямо зараз!