Головна Аналітика Катастрофа "Коста Конкордія": які правові уроки можна взяти

Катастрофа "Коста Конкордія": які правові уроки можна взяти
Вівторок, 31 січня 2012, 17:11

Катастрофа Коста Конкордія: які правові уроки можна витягтиКрах круїзного лайнера "Коста Конкордія", що стався біля берегів Італії, змусив людей не тільки пережити стр ах і попрощатися з документами та іншим майном, а й після приїзду на батьківщину шукати шляхи відшкодування збитків. А це, зазначають юристи, не найпростіше завдання. Адже одна справа - повернути вартість путівки, і зовсім інша - отримати компенсацію моральної і матеріальної шкоди. Звичайно, можна слідувати вказівкам туроператора, у якого була придбана путівка, але тоді розмір запропонованої компенсації, швидше за все, буде мінімальний. До кого звертатися і що робити українським пасажирам затонулого лайнера, щоб максимально відшкодувати збитки, з'ясовувала "Судово-юридична газета".

Межі відповідальності

Юристи-міжнародники, які спеціалізуються на морському праві, вважають, що відшкодування моральної шкоди пасажирам або персоналу власником корабля залежить від декількох факторів. На думку старшого юриста однієї із київських юркомпаній Євгенія Щеглова, у випадку з лайнером "Коста Конкордія" розмір відшкодування буде визначено за законами Італії, оскільки, відповідно до норм ЗУ "Про міжнародне приватне право", права та обов'язки за зобов'язаннями, що виникають внаслідок заподіяння шкоди, визначаються правом держави, у якій мала місце дія або інша обставина, що стала підставою для вимоги про відшкодування шкоди.

Крім того, як би постраждалій стороні не хотілося, але розмір відшкодування має свою верхню межу - підкреслює пан Щеглов. Це передбачено Конвенцією про обмеження відповідальності по морським вимогам 1976 р. Зокрема, за правилами цього документа власники суден і рятувальники можуть обмежити свою відповідальність. При цьому страховик відповідальності за вимогами, які підпадають під обмеження Конвенції, має право скористатися її перевагами в тій же мірі, як і той, чия відповідальність застрахована. У будь-якому випадку, незалежно від підстави відповідальності, під обмеження потрапляють вимоги, пов'язані зі смертю або тілесними ушкодженнями, з втратою чи пошкодженням майна, які сталися на борту судна безпосередньо під час його експлуатації або операції з порятунку.

Межі відповідальності встановлюються, виходячи з тоннажу судна і підстав, з яких виникли вимоги. Приміром, за вимогами, які викликані смертю або тілесним ушкодженням, обмеження для судна місткістю не більше 2000 тонн буде встановлено в межах 2 млн. розрахункових одиниць. Якщо місткість судна перевищує 2000 тонн, до зазначеної суми додається ще одна: на кожну тонну від 2001 до 30 000 - 800 розрахункових одиниць, від 30 001 до 70 000 тонн - 600, а понад 70 000 тонн - 400 розрахункових одиниць. А оскільки тоннаж круїзного лайнера "Коста Конкордія" складає 10 000 тонн, розмір відповідальності не може перевищувати 8400000 розрахункових одиниць. (Розрахунковою одиницею вважається одиниця "спеціального права запозичення", як вона визначена Міжнародним валютним фондом. На сьогодні становить приблизно 5,5 грн - прим. Ред.).

При цьому фахівці відзначають, що користуватися такою формулою можуть лише пасажири лайнера, а не члени екіпажу, серед яких були і українці. Правила згаданої Конвенції не застосовуються до вимог службовців власника судна або рятувальника, обов'язки яких пов'язані з судном або операціями з порятунку, а також до вимог їхніх спадкоємців, утриманців або інших осіб, які мають право висувати такі вимоги. Але за умови, що, відповідно до норм законодавства, що регулює трудовий договір між власником судна або рятувальником і такими службовцями, власник судна або рятувальник не має права обмежити свою відповідальність за цим вимогам або якщо він може обмежити її тільки до певної суми, зазначеної законом .

Де судитися будемо

Оскільки аварія сталася в Італії, а судно йшло під італійським прапором, в якості варіанту для підсудності слід розглядати, в першу чергу, суд Італії. Проте акцентуємо увагу на тому, що якщо договір укладено українськими пасажирами на умовах, що дозволяють застосувати Афінську конвенцію 1974 р. про перевезення морем пасажирів та їх багажу (до неї Україна приєдналася в 1994 р., а ось Італія не приєдналася), можна розглянути і варіант підсудності в Україні (докладніше див. Інфодовідка).

Дійсно, згідно ст. 76 ЗУ "Про міжнародне приватне право", суди України можуть приймати до свого провадження і розглядати будь-які справи з іноземним елементом, якщо у справі про відшкодування шкоди позивач-фізична особа має місце проживання в Україні або юридична особа-відповідач - місцезнаходження в Україні. Якщо особа була пасажиром-туристом з України, відзначають експерти "Судово-юридичної газети", відповідно до норм ст. 50 цього ж закону постраждалий пасажир може за своїм вибором застосувати до відшкодування шкоди:
1) право держави, в якому знаходиться його місце проживання, перебування або основне місце діяльності;
2) право держави, у якій знаходиться місце проживання або перебування виробника товару або виконавця роботи ( послуги);
3) право держави, у якій потерпілий придбав товар або в якій для нього була виконана робота (надана послуга).

Проте суди судами, а й про страховиків забувати не слід. На думку юристів, які безпосередньо займаються наданням правової допомоги українським пасажирам лайнера "Коста Конкордія", постраждалі внаслідок аварії на судні в першу чергу повинні звертатися в страхову компанію, яка видала страховий поліс, і отримати компенсацію, передбачену страховим договором. При цьому, як зазначає Михайло Щітка, юрист однієї з провідних українських юридичних компаній, що спеціалізуються на таких справах, у разі, якщо розмір страхового відшкодування недостатній для покриття заподіяної шкоди, постраждала особа має право звернутися до суду про стягнення з перевізника різниці між страховим відшкодуванням і сумою реального збитку. Правила підсудності по цій категорії справ встановлені Афінською конвенцією 1974 р.

Колеги М. Щітки, юристи Наталія Шпак та Дмитро Євдокимов, пояснюють, що за вибором позивача позов може бути пред'явлений до компетентного суду держави, що є стороною Конвенції, за місцем перебування або знаходження головної контори відповідача, або за місцем відправлення або призначення судна відповідно до договору перевезення, або ж за місцем постійного проживання відповідача або укладення договору перевезення (за умови, що відповідач має у цій державі свою контору). Сторони також можуть домовитися про підсудність спору про відшкодування шкоди будь-якій юрисдикції або арбітражного суду, причому така домовленість може мати місце лише після настання події, що спричинила збитки.

Замість висновку

Підводячи підсумок, слід сказати, що юристи сходяться на думці про те, що правова (майнова) претензія потерпілого пасажира формально повинна бути адресована компанії-перевізнику, власникові судна і страховій компанії, що застрахувала ризики, в т. ч. і ризик шкоди, заподіяної пасажирам . Але при цьому відзначимо, що в силу специфіки цього страхового випадку, для вирішення якого застосовні норми як міжнародного права, так і відповідних національних законів, складання, оформлення необхідних документів та процесуальний супровід майнової претензії для громадянина без спеціальних юридичних знань виявиться непосильним тягарем.

Цікавий факт: Міжнародними конвенціями встановлені межі відповідальності перевізника, суми яких розраховуються, виходячи з грошової одиниці (франк), яка містить 65,5 міліграма золота 900-ї проби.

Nota bene
Відносно термінів подання претензій

Згідно з італійським законодавством (ч. 2 ст. 49 DECRETO LEGISLATIVO 23 maggio 2011, n. 79), строк для подання претензій до організатора круїзу становить 10 робочих днів з дня повернення до місця відправлення (враховуючи, що круїз перервано, необхідно уточнити, що вважати вдень повернення до місця відправлення - момент інциденту або інший). Зазначений акт також підтверджує приєднання Італії до законодавства ЄС (Директива 2008/122/CE), що регулює правила про захист туризму по всій Європі. Загальні умови перевезення Costa (Costa General Conditions of Carriage) також містять узагальнені посилання на італійське і ЄС законодавство, що застосовується до послуг.

Досить спірно, чи призведе недотримання цього терміну до відмови у прийнятті позовів в даному випадку, особливо, якщо взяти до уваги інші строки (від 12 до 18 місяців), передбачені різними правилами того ж акта. Однак, щоб знизити ризики особам, які постраждали необхідно було заявити про свою вимогу на отримання компенсації до 23 січня включно. Тим більше, що це не вимагає значних зусиль, так як обгрунтувати збиток, а також озвучити суму для відшкодування можна пізніше. Термін подачі відповідного позову, якщо претензія не буде врегульована в досудовому порядку, становить 12 місяців з моменту інциденту.

Цікавий факт: Ідентифікація потерпілих пасажирів, які не мають при собі документів, проводиться з їх слів на підставі списків пасажирів із залученням консульських служб держав, громадянами яких є потерпілі. У цьому випадку громадянам України видається консульський документ "Посвідчення особи на повернення в Україну"

Інфодовідка
Чим регламентовано порядок виплат компенсацій постраждалим пасажирам?

Куди звертатися, покаже договір, який був укладений пасажиром. У його відсутність можна припустити наступні варіанти:

- оскільки подія мала місце в Італії та з судном під італійським прапором, в якості варіанту для підсудності слід в першу чергу розглядати суд в Італії;

- якщо ж договір укладено українськими пасажирами на умовах, що дозволяють застосувати Афінську конвенцію 1974 р. про перевезення морем пасажирів та їх багажу (до неї Україна приєдналася в 1994 р.), можна розглянути варіант підсудності і в Україні.

Через відсутність договору, укладеного пасажиром, припустимо, що він регулюється законодавством Італії. У такому випадку, щоб відповісти на це питання, слід, перш за все, звернутися до колег в Італії, які зможуть дати найбільш повну та кваліфіковану відповідь. У той же час, слід зазначити, що в Італії діють Кодекс Туризму (d. lgs. 79/2011) і Міжнародна конвенція по контракту на подорож 1970 р., до якої ця країна приєдналася в 1979 р. Вони, поряд з іншими нормативними актами Італії, також передбачають порядок врегулювання претензій. Відповідно до них, встановлено такі межі відповідальності організатора подорожі:
50 000 франків за фізичний збиток,
2000 франків за матеріальний збиток,
5000 франків за будь-який інший збиток,
10 000 франків за невиконання зобов'язань посередником організатора подорожі.

Пасажири повинні будуть довести будь-який збиток, про який вони заявляють, всіма можливими способами. Це можуть бути медичні довідки, фотографії, квитанції та ін При цьому термін позовної давності може коливатися від 1 до 3 років. Так що не варто очікувати і сподіватися, що організатор круїзу проявить ініціативу і самостійно зв'яжеться з пасажирами для вирішення питань з компенсації - слід починати діяти в самий найближчий час.

Хотілося б відзначити ще один важливий нюанс. Багато хто, коментуючи подію з Costa Concordia, чомусь приходять до думки, що до даних правовідносин буде застосовуватися згадана вище Афінська конвенція. На жаль, це не зовсім так - Італія не ратифікувала ні її, ні один з її наступних протоколів. Тому, якщо ця Конвенція і буде застосовуватися, то тільки з урахуванням передбачених нею обставин. А її ст. 2 передбачає, що дана Конвенція застосовується до будь-якого міжнародного перевезення пасажирів, якщо:

- судно плаває під прапором держави, яка є стороною цієї Конвенції, або зареєстроване в такій державі (прим. - Costa Concordia плаває під прапором Італії, яка не є стороною Конвенції, і імовірно там і зареєстровано), або

- договір перевезення укладено в державі, яка є стороною конвенції (прим. - якщо договір українських пасажирів укладений в Україні, яка є стороною цієї Афінської конвенції, її застосування не виключено), або

- відповідно до договору перевезення, місце відправлення або місце призначення знаходиться в державі, яка є стороною цієї Конвенції (прим. - якщо це так, то це також дає право на застосування даної Конвенції).

Рабомізо Денис, президент Колегії юристів з морського права

Правовий лікнеп
Куди необхідно звертатися громадянам України, які постраждали в результаті аварії лайнера, для отримання компенсації?

Постраждалі в результаті аварії судна "Коста Конкордіа", що знаходяться в Україні, звертаються до Центрального бюро Української іноземної юридичної колегії "Укрінюрколегії" в Києві, яка на підставі Меморандуму, підписаного з Міністерством закордонних справ України, надає правову допомогу та безкоштовні консультаційні послуги з широкого спектру питань, пов'язаних з поданням та захистом прав наших співвітчизників за кордоном.

Що ж до українських громадян, які перебувають на території Італії, то їм необхідно звернутися до найближчої консульської установи України, співробітники якої нададуть необхідну інформацію і допомогу. Потрібно розуміти, що правова (майнова) претензія потерпілого пасажира формально повинна бути адресована компанії-перевізнику, власникові судна і страховій компанії, що застрахувала ризики, в т. ч. і ризик шкоди, заподіяної третім особам, в т. ч. пасажирам.

Чи може потерпілий пасажир напряму звернутися до суду (і в який саме), якщо, припустимо, його не влаштував розмір запропонованої компенсації?

В силу специфіки даного страхового випадку, для вирішення якого застосовні норми як міжнародних, так і відповідних національних законів, складання, оформлення необхідних документів та процесуальний супровід майнової претензії для громадянина без спеціальних юридичних знань виявиться, швидше за все, важким, а то й непосильним тягарем ( зважаючи мовного бар'єру та відсутності досвіду, та й у силу вимоги італійського закону обов'язково мати на певних етапах ведення цивільної справи адвоката).

Чи може потерпілий вимагати моральну компенсацію (якщо, наприклад, члени екіпажу не давали вагітній жінці сісти в шлюпку, відштовхували її)?

Будь-яке правопорушення за умови належних доказів та відповідного юридичного обгрунтування повинно тягти за собою відновлення порушеного права або відшкодування шкоди, завданої дією або бездіяльністю. Звичайно, кожен випадок індивідуальний, однак, якщо у відомих нам екстремальних обставинах мало місце неналежне виконання членами екіпажу своїх службових обов'язків, профільні експертні комісії, представники правоохоронних органів і компетентні судові органи повинні дати таким фактам відповідну оцінку. У той же час, потрібно виходити з того, що виникла надзвичайна ситуація, і при її розгляді необхідно керуватися іншими правовими приписами, ніж при неналежному наданні послуг з перевезення пасажирів.

Порядок компенсаційних виплат регламентований, насамперед, договором страхування, який має укладатися кожним пасажиром при покупці квитка на судно або при оформленні туристичної путівки. Всі інші виплати, супутні страховим (найчастіше потерпілі скаржаться на порушення їх прав з боку перевізника, адміністративних органів тієї чи іншої держави) є змагальними, а їх обгрунтованість і розмір підлягають встановленню в судовому порядку.

За матеріалами: Судово-юридична газета